International Chat Rules
The international sections are for general discussions and helping people from your country only.
DO NOT participate in ANY currency exchanges here or create new posts for currency exchanges.
DO NOT announce programs, post personal websites or blogs, or use any referral links in this section. Do not start any threads in the International CHAT section to discuss MLM, Hyip, Autosurf programs, etc. All program discussion belongs in the original program threads.
MMG admins and moderators try their best to keep this international area organized, but we do not speak the languages from all countries listed here. If you see someone violating the rules in your language or in your country's subform, please use the report button and report it to the MMG moderating team.
|
  |
|
|
Sep 25 2005, 04:30 AM
|
MMG Member

Group: Member
Member No.: 7,687

|
Riverswe...jag har också lagt ner lite tankeverksamhet på detta, har ej frågat typ skattemyndigheten eller någon revisor eller liknande men utgår från mina egna kunskaper i ekonomi då jag nyligen läst företagsekonomi mm (planerar att öppna eget och där är investeringsprogram på internet en stor del). Så här ser jag det: Säg att man investerar ca 100000 SEK i diverse olika program typ feederfund, studiotraffic etc etc då kanske man vill köra på "compounding" ett tag (alltså att återinvestera utbetalad ränta/vinst på investerat kapital) tills man kan lyfta ut en summa varje månad som man tycker är ok. Under denna tiden tycker jag inte man skall behöva skatta iom att man inte tar ut något i egen ficka. M E N var noga med att dagligen skriva ut alla transaktioner som görs ifall skattmasen blir jobbig framöver, då kan du bevisa allt som du säger och du skall ju inte behöva skatta för pengar du inte tagit ut. Hur man skall deklarera detta vete tusan, går väl inte att värdesätta på samma sätt som tex aktier eller fonder, utan borde väl mer funkar som om man investerar hos någon som ger ränta på pengarna typ riksgäldskontoret, och då skall man i sin deklaration: "veta vilket marknadsvärde ditt sparande har och vilken avkastning det har gett under året" Då du senare verkligen plockar ut pengar från dina investeringar skulle jag rekommendera att betala in 50% i skatt (man kan beställa inbetalningskort från skattemyndigheten), kanske låter mycket, men har du företag som du tar det på blir det ca så mkt, om du gör det som privat person så slipper du iallafall bekymra dig om kvarskatt utan kan med största säkerhet se fram emot en del tillbaks när din slutskatt är beräknad. Vad jag tänker göra personligen i företaget (om ingen annan råder mig till annat) är att som sagt spara alla transaktioner dagligen, compounda ett tag och sedan betala hälften i skatt och sedan räkna in vad som kan vara lämpligt som tillgångar i företaget, ofta är det ju dock så att en investering löper under en viss period så den är ju inte beständig, typ studiotraffic där din investering gäller under 365 dagar, sedan får du skjuta till mer, men om du skött din surfning varje dag så har du ju fått tillbaks 365% av ditt investerade kapital. DOCK; detta är bara mina enkla amatörmässiga funderingar, då ingen verkade ta tag i denna frågan så tänkte jag det var lika bra att släppa lös mina funderingar, den som vet och orkar får väldigt gärna rätta mig och skriva vad som gäller. Lägg märke till att spel och dobbel på nätet inte behöver skattas för (om jag fattat det rätt). Intressant ämne ...
This post has been edited by mabraman: Sep 25 2005, 09:12 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
Sep 27 2005, 12:43 AM
|
MMG Member

|
Tilläggas bör väl också att det bara är själva VINSTEN som skall beskattas.
Så om man satsar tex 100000 SEK så behöver man ju inte skatta förräns man tagit ut 100000 SEK, och om man då dessutom återinvesterar ett tag så behöver man ju inte skatta förräns man plockat ut mer än vad man sammanlagt investerat.
Ett exempel om man återinvesterar i 2 månader: Man investerar 100000 och få 20% ränta varje månad=
Efter Månad 1: 100000 x1,2 = 120000
Nu har man alltså sammanlagt satsat 120000
Efter Månad 2: 120000 x 1,2 = 144000
då har man nu satsat sammanlagt 144000
nu kanske man besämmer sig för att plocka ut några månader, och då kan man, om jag täker rätt, plocka ut 144000 innan man behöver skatta, och man kan då tex låta de 144000 stå kvar och ta ut varje månads ränta, dvs 28800, i 5 månader och inte behöva skatta, MEN om du sedan fortsätter att ta ut är det nog läge att betala sin skatt (om man nu kör den lagliga vägen). Annars kan man ju kanske återinvestera igen ett tag.
OBS, ta inte detta exempel för bokstavligt, det är bara ett väldigt förenklat exempel på hur jag tror det funkar (det tillkommer ju tex kostnader för wires, egold, valutaväxlingar mm mm), men som sagt, rätta mig gärna om jag är ute och "cyklar".
|
|
|
|
|
|
|
|
Sep 28 2005, 09:13 AM
|
MMG Member

|
Visst kan du dra av växlingskostnader mm, men detta kan du även göra som privatperson, se det så här; Du tar 1000 sek ur din ficka och för över till något online konto, där tillkommer x antal avgifter innan du fått in det på det ställe där du investerat, sedan när du tar ut dina pengar/vinst tillkommer det avgifter igen och du får ut tex 1200 direkt i näven, då är det 200 du skall deklarera som vinst, MEN du måste kunna styrka alla avgifter med tex kopior av överföringarna, du skall ju inte behöva betala skatt på pengar som bankerna etc snor av dig för sina tjänster. Men som företagare kan du ju även dra av kostnader för inköp av tex dator (inte bara momsen) OM du säger att den bara skall användas för företagets skull..och det skall den ju  men du drar av själva värdeminskningen/år dvs du kanske uppskattar att den skall hålla i 3 år så då drar du av 1/3 av värdet varje år, men du kan även dra av kostnader för bil(resor) i tjänsten (du kanske behöver åka och köpa dvd skivor för backup av företagsdata), lokal (jobbar du hemifrån kan du göra ett schablonavdrag på ca 4000/år) så jag tycker själv detta är att föredra, dessutom skall jag själv infoga annan verksamhet i mitt ftg.
This post has been edited by mabraman: Sep 28 2005, 01:16 PM
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
|
FEATURED AD - NEW STATIC AD
Advertise on MMG Today!
|